AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Havárie
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letiště celého světa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Thu Aug 06, 2009 7:47 pm    Post subject: Reply with quote

Zaslechl jsem něco o vyjetém eroplánu z TWY na LKTB. Nevíte někdo podrobnosti?
http://brnensky.denik.cz/nehody/letadlo-v-brne-samo-sjelo-z-drahy20090806.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JirKa



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 106
Location: Luhačovice a Brno

PostPosted: Thu Aug 06, 2009 9:38 pm    Post subject: Reply with quote

Karel wrote:
Zaslechl jsem něco o vyjetém eroplánu z TWY na LKTB. Nevíte někdo podrobnosti?
http://brnensky.denik.cz/nehody/letadlo-v-brne-samo-sjelo-z-drahy20090806.html


http://www.planes.cz/cs/photo/1058906/a320-212-yl-lcf-travel-service-tvs-qs-brno-brq-lktb/
_________________
JirKa

Fotogalerie (nejen letecká)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 9:54 am    Post subject: Reply with quote

Druha zprava:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/309281381990806-udalosti-v-regionech-brno/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Sat Dec 12, 2009 8:01 pm    Post subject: Reply with quote

Až nebudete mít co dělat, doporučuji kouknout na stránku:
http://www.aecr.cz/nehody-uvod/
Jsou tam, kromě dalšího, zajímavé a originální dokumenty (pps, pdf, vaw) ohledně správného provozu i incidentů na LKTB - sblížení s FR, "nouzové" přistání kluzáku, slovní válka mezi ATC a pilotem atd. Podle mě stjí za vidění.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Fri Feb 12, 2010 4:45 pm    Post subject: Reply with quote

Jestli to ještě někdo nezaznamenal, tak to etiopské letadlo, co před pár dny spadlo do moře u Bejrůtu, bylo ex. Ryanair EI-CSW, které do Brna také létalo s reklamou na Costa Brava.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 9:53 am    Post subject: Reply with quote

Pokud si chcete přečíst předběžnou zprávu o nehodě Cessny Citation OK-ACH, klikněte si na:

http://uzpln.cz/informace/infopro.htm

Všiměte si, kdo seděl na levém křesle, jinak no comment...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
slávek
Guest





PostPosted: Mon May 30, 2011 7:19 pm    Post subject: Reply with quote

Toto se mi moc líbí. Kéž bychom měli takovej provoz...

http://www.youtube.com/watch?v=KZsaNsTuUmI&feature=player_detailpage
Back to top
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Apr 19, 2012 9:12 am    Post subject: Reply with quote

Nejde naštěstí o havárii v pravém slova smyslu, ale mimořádná událost to je. Včera ve večerních hodinách nouzově do pole u Přízřenic přistál Kryštof 04 (OK-NIKola). Pilot hlásil kouř na palubě. Nikomu se prý nic nestalo.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Sun Jan 13, 2013 12:23 pm    Post subject: Reply with quote

Okolo nehody Tu-204 Red Wings na VKO se už začínají proslýchat konkrétní drby. Jak jsem koupil, tak prodávám, berte to jako nepotvrzenou zprávu.

Zdá se, že nehoda měla kořeny při předchozím přistání na PED. Přistání tam proběhlo hladce, lidé už tleskali, ale pak dosedl přední podvozek tak prudce, že potlesk jaksi rozpačitě vyšuměl a lidé překvapeně koukali na několik vyklopených panelů nad hlavami. Banalita, kterou tak nanejvýš můžete dát k dobrému na podnikovém večírku.

Nicméně v kokpitu si něco začali vysvětlovat a výsledek údajně byl, že na zpáteční cestě bylo v kokpitu řádně dusno. Co si kdo při přistání prázdného letadla na VKO potřeboval dokázat, není jasné, jasné však už je, že ve finále překročili max. povolenou rychlost (díky tomu také nižší AoA), první dotyk přišel pozdě, ale hlavně, nikdy vlastně nejeli po dráze po všech kolech, a proto vůbec nebylo zahájeno automatické brzdění ani se nevysunuly obraceče tahu. Jednotlivá kole se dotýkala a odskakovala 6x, 7x, ale nikdy neměla současně kontakt se zemí. Dlouho jeli například jen po předním (s kniplem úplně vpředu). Když už bylo jasné, že se věci vyvíjejí blbě, je na pásku zvolání "Odlétáme!?!". Pak následuje konfliktní akce pilotů - nastavení flapsů a k tomu vypnutí shut-off ventilů paliva. Pak vyjetí z dráhy (220km/h), jak klesaly otáčky motorů tak dosednutí na všechny 3, automatické spoilery, brzdění, dokonce nakonec i vysunutí obracečů tahu u skoro stojících motorů. Úniková zóna je zde dosypaná, původní terén byl klesající, takže na konci je čekala menší propast (konec dosypu) s protisvahem náspu silničního tělesa. O ten protisvah se rozbili při rychlosti 170km/h.

Až budete řešit nějaký problém s podřízenými (manželkou, dětmi), vzpomeňte si na tento příběh.

A perlička na závěr - nahlas pro CVR piloti hlásili předepsané údaje o rychlosti, AoA a pod. ve skutečnosti byla ale čísla úplně jiná. Prý je to u Lebeděvovy společnosti běžnou praxí...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kuba.biker



Joined: 04 Aug 2007
Posts: 265
Location: OPO

PostPosted: Sun Jan 13, 2013 4:41 pm    Post subject: Reply with quote

Karel wrote:
Okolo nehody Tu-204 Red Wings na VKO se už začínají proslýchat konkrétní drby. Jak jsem koupil, tak prodávám, berte to jako nepotvrzenou zprávu.

Zdá se, že nehoda měla kořeny při předchozím přistání na PED. Přistání tam proběhlo hladce, lidé už tleskali, ale pak dosedl přední podvozek tak prudce, že potlesk jaksi rozpačitě vyšuměl a lidé překvapeně koukali na několik vyklopených panelů nad hlavami. Banalita, kterou tak nanejvýš můžete dát k dobrému na podnikovém večírku.

Nicméně v kokpitu si něco začali vysvětlovat a výsledek údajně byl, že na zpáteční cestě bylo v kokpitu řádně dusno. Co si kdo při přistání prázdného letadla na VKO potřeboval dokázat, není jasné, jasné však už je, že ve finále překročili max. povolenou rychlost (díky tomu také nižší AoA), první dotyk přišel pozdě, ale hlavně, nikdy vlastně nejeli po dráze po všech kolech, a proto vůbec nebylo zahájeno automatické brzdění ani se nevysunuly obraceče tahu. Jednotlivá kole se dotýkala a odskakovala 6x, 7x, ale nikdy neměla současně kontakt se zemí. Dlouho jeli například jen po předním (s kniplem úplně vpředu). Když už bylo jasné, že se věci vyvíjejí blbě, je na pásku zvolání "Odlétáme!?!". Pak následuje konfliktní akce pilotů - nastavení flapsů a k tomu vypnutí shut-off ventilů paliva. Pak vyjetí z dráhy (220km/h), jak klesaly otáčky motorů tak dosednutí na všechny 3, automatické spoilery, brzdění, dokonce nakonec i vysunutí obracečů tahu u skoro stojících motorů. Úniková zóna je zde dosypaná, původní terén byl klesající, takže na konci je čekala menší propast (konec dosypu) s protisvahem náspu silničního tělesa. O ten protisvah se rozbili při rychlosti 170km/h.

Až budete řešit nějaký problém s podřízenými (manželkou, dětmi), vzpomeňte si na tento příběh.

A perlička na závěr - nahlas pro CVR piloti hlásili předepsané údaje o rychlosti, AoA a pod. ve skutečnosti byla ale čísla úplně jiná. Prý je to u Lebeděvovy společnosti běžnou praxí...


Na Youtube je video z posledního přistání na LKPD a řekl bych, že to přistání bylo zcela standardní. A k přistání na VKO - jak proboha mohli jet po předním kole? A proč ta habaďůra s CVR?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Sun Jan 13, 2013 10:34 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Na Youtube je video z posledního přistání na LKPD a řekl bych, že to přistání bylo zcela standardní. A k přistání na VKO - jak proboha mohli jet po předním kole? A proč ta habaďůra s CVR?


1. Trošku s tím opravdu plácli, ale jak jsem psal, žádné drama. Video z paluby:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GgOIS3oknRM

2. Podle drbů byl asi vztlak mírně pod hranicí tíhy, na to aby vzlétli měli malý AoA, takže tak poskakovali, nebo letěli těsně nad dráhou, nevím jak to správně pojmenovat. Dokud řádně nedosedli, neotevřely se jim totiž spojlery a přidali si přitom plyn, aniž měli vysunuté obraceče...

3. Nevím, netuším. Mohlo to nějak souviset s kontrolními procesy ve firmě. Také mě to velmi zaujalo.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Richard



Joined: 12 Apr 2007
Posts: 46

PostPosted: Fri Jan 18, 2013 9:37 pm    Post subject: Reply with quote

dle svého zvyku přihodím jen pár zrnek informací:

příslušný úřad vydal směrnici, která upozorňovala na správnou práci se zpětným tahem - zapnout, vyčkat, zkontrolovat, přidat plyny... a o 14 dní později ji doplnil o kontrolu mechanických zámků pák obracečů tahu...

ale až do vydání předběžné a závěrečné zprávy lze jen usuzovat a odhadovat...
_________________
Richard
Back to top
View user's profile Send private message
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Sat Jan 19, 2013 11:58 am    Post subject: Reply with quote

Je jasné, co píše Richard - pravdu se dovíme až po vydání předběžné/závěrečné zprávy, ale jestli si chcete ukrátit čekání snůškou spekulací z ruského internetu nebo lépe porozumnět, na co asi ukazují opatření Rosaviacie, máte možnost:

Pokud jsem to správně pochopil, je práce s plynovými pákami a reverzem následující: Stáhnout páky po zarážky - vyčkat na dvě zelené (vysunuté obraceče, zámky) - přidat plyn... Jim se možná podařilo přes zarážku (neseřízením, silou?) projet čímž dosáhli dopředného tahu.

Správný postup byl měl být následující - po dosednutí, pokud se automaticky neotevřou spojlery/airbrakes (v našem případě, protože nebyl signál WoW na obou podvozcích), otevřít je ručně (jinak jsou na novějších Tu-204 blokovány obraceče tahu!!) - po dosednutí předního podvozku dát obraceče, pokud není automatické brždění, tak začít brzdit. Klíč je tedy v těch spojlerech (interceptorech, rušičích vztlaku), jako první je potřeba bezpodmínečně zrušit vztlak. Asi takto:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/DSCF0645.JPG

Spekuluje se také, že 58 letý kapitán v PED pronesl na adresu 52 letého FO něco jako "nesahej mi příště na ty spojlery, dokud ti nedám pokyn" a on to pak vzal doslovně...

S tou vysokou rychlostí je to prý takové velmi pohodlné - pokud jste lehce nad maximální přistávací rychlostí, letí vám eroplán vodorovně, těsně nad drahou a pak stačí mírně ubrat plyn a tučko si sednete měkce jak do peřin...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 8:47 pm    Post subject: Reply with quote

První oficiální informace MAKu o průběhu nehody víceméně potvrzují a jen zpřesňují výše uvedený scénář. Co je ale zajímavé, některé formulace jsou až zavádějící. Zjednodušeně řečeno se tam několikrát píše, že piloti se pokusili dát reverzy, ale ty nezafungovaly. To, že ani nemohly, když nebyly splněny podmínky, tam ale nikde není ani slovo. Drtivá většina médií z toho vyvodila, že se tedy jednalo o poruchu stroje, vůbec si to nedali do souvislosti s nevysunutými spojlery nebo nezatíženými nohami... Je mi to dost divné, už několik dní se omílá tento podivný výklad a prakticky nikdo se nesnaží ho uvést na pravou míru. Až se mi nechce zdát, že je to samo sebou. Nenapadá mě ale žádný moc pádný důvod, proč by MAK a Rosaviace takto mlžili. Jedině, že by se chystali odebrat RedWings AOC, pak je lepší argument neudržovaná letadla než chyba pilota... Nejspíš jsem ale trochu moc podezřívavý. Však uvidíme.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 11:43 pm    Post subject: Reply with quote

Letošní nezpečnostní žebříček podle JACDEC
Code:
1   Finnair
2   Air New Zealand
3   Cathay Pacific
4   Emirates   
5   Etihad Airways   
6   EVA Air   
7   TAP Portugal   
8   Hainan Airlines   
9   Virgin Australia   
10   British Airways   
11   Lufthansa   
12   All Nippon Airways   
13   Qantas   
14   JetBlue Airways   
15   Virgin Atlantic Airways   
16   Transaero Airlines   
17   EasyJet   
18   Thomas Cook Airlines   
19   WestJet   
20   Jetstar Airways   
21   Southwest Airlines   
22   Qatar Airways   
23   Air Berlin   
24   AL AL   
25   Air Canada   
26   Thomsonfly   
27   KLM   
28   Delta Air Lines
29   AirAsia
30   Singapore Airlines
31   United Airlines
32   Ryanair
33   Swiss
34   Condor
35   Malaysia Airlines   
36   China Eastern Airlines   
37   Jet Airways   
38   Alitalia   
39   Aeroflot
40   LAN Airlines   
41   Air France   
42   American Airlines   
43   Air China   
44   US Airways   
45   Alaska Airlines   
46   Asiana   
47   Japan Airlines   
48   China Southern Airlines   
49   Iberia
50   SAS Scandinavian Airlines   
51   SkyWest Airlines   
52   South African
53   Thai Airways
54   Turkish Airlines   
55   Saudia   
56   Korean Air   
57   Gol Transportes Aereos
58   Air India   
59   TAM Airlines
60   China Airlines
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letiště celého světa All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group