|
AirSpotter.eu European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
|
Back to top |
|
|
JirKa
Joined: 18 Jun 2007 Posts: 106 Location: Luhačovice a Brno
|
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Sat Dec 12, 2009 8:01 pm Post subject: |
|
|
Až nebudete mít co dělat, doporučuji kouknout na stránku:
http://www.aecr.cz/nehody-uvod/
Jsou tam, kromě dalšího, zajímavé a originální dokumenty (pps, pdf, vaw) ohledně správného provozu i incidentů na LKTB - sblížení s FR, "nouzové" přistání kluzáku, slovní válka mezi ATC a pilotem atd. Podle mě stjí za vidění. |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 4:45 pm Post subject: |
|
|
Jestli to ještě někdo nezaznamenal, tak to etiopské letadlo, co před pár dny spadlo do moře u Bejrůtu, bylo ex. Ryanair EI-CSW, které do Brna také létalo s reklamou na Costa Brava. |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Wed Mar 03, 2010 9:53 am Post subject: |
|
|
Pokud si chcete přečíst předběžnou zprávu o nehodě Cessny Citation OK-ACH, klikněte si na:
http://uzpln.cz/informace/infopro.htm
Všiměte si, kdo seděl na levém křesle, jinak no comment... |
|
Back to top |
|
|
slávek Guest
|
|
Back to top |
|
|
MarekV Site Admin
Joined: 25 Mar 2007 Posts: 1589 Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany
|
Posted: Thu Apr 19, 2012 9:12 am Post subject: |
|
|
Nejde naštěstí o havárii v pravém slova smyslu, ale mimořádná událost to je. Včera ve večerních hodinách nouzově do pole u Přízřenic přistál Kryštof 04 (OK-NIKola). Pilot hlásil kouř na palubě. Nikomu se prý nic nestalo. |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Sun Jan 13, 2013 12:23 pm Post subject: |
|
|
Okolo nehody Tu-204 Red Wings na VKO se už začínají proslýchat konkrétní drby. Jak jsem koupil, tak prodávám, berte to jako nepotvrzenou zprávu.
Zdá se, že nehoda měla kořeny při předchozím přistání na PED. Přistání tam proběhlo hladce, lidé už tleskali, ale pak dosedl přední podvozek tak prudce, že potlesk jaksi rozpačitě vyšuměl a lidé překvapeně koukali na několik vyklopených panelů nad hlavami. Banalita, kterou tak nanejvýš můžete dát k dobrému na podnikovém večírku.
Nicméně v kokpitu si něco začali vysvětlovat a výsledek údajně byl, že na zpáteční cestě bylo v kokpitu řádně dusno. Co si kdo při přistání prázdného letadla na VKO potřeboval dokázat, není jasné, jasné však už je, že ve finále překročili max. povolenou rychlost (díky tomu také nižší AoA), první dotyk přišel pozdě, ale hlavně, nikdy vlastně nejeli po dráze po všech kolech, a proto vůbec nebylo zahájeno automatické brzdění ani se nevysunuly obraceče tahu. Jednotlivá kole se dotýkala a odskakovala 6x, 7x, ale nikdy neměla současně kontakt se zemí. Dlouho jeli například jen po předním (s kniplem úplně vpředu). Když už bylo jasné, že se věci vyvíjejí blbě, je na pásku zvolání "Odlétáme!?!". Pak následuje konfliktní akce pilotů - nastavení flapsů a k tomu vypnutí shut-off ventilů paliva. Pak vyjetí z dráhy (220km/h), jak klesaly otáčky motorů tak dosednutí na všechny 3, automatické spoilery, brzdění, dokonce nakonec i vysunutí obracečů tahu u skoro stojících motorů. Úniková zóna je zde dosypaná, původní terén byl klesající, takže na konci je čekala menší propast (konec dosypu) s protisvahem náspu silničního tělesa. O ten protisvah se rozbili při rychlosti 170km/h.
Až budete řešit nějaký problém s podřízenými (manželkou, dětmi), vzpomeňte si na tento příběh.
A perlička na závěr - nahlas pro CVR piloti hlásili předepsané údaje o rychlosti, AoA a pod. ve skutečnosti byla ale čísla úplně jiná. Prý je to u Lebeděvovy společnosti běžnou praxí... |
|
Back to top |
|
|
kuba.biker
Joined: 04 Aug 2007 Posts: 265 Location: OPO
|
Posted: Sun Jan 13, 2013 4:41 pm Post subject: |
|
|
Karel wrote: | Okolo nehody Tu-204 Red Wings na VKO se už začínají proslýchat konkrétní drby. Jak jsem koupil, tak prodávám, berte to jako nepotvrzenou zprávu.
Zdá se, že nehoda měla kořeny při předchozím přistání na PED. Přistání tam proběhlo hladce, lidé už tleskali, ale pak dosedl přední podvozek tak prudce, že potlesk jaksi rozpačitě vyšuměl a lidé překvapeně koukali na několik vyklopených panelů nad hlavami. Banalita, kterou tak nanejvýš můžete dát k dobrému na podnikovém večírku.
Nicméně v kokpitu si něco začali vysvětlovat a výsledek údajně byl, že na zpáteční cestě bylo v kokpitu řádně dusno. Co si kdo při přistání prázdného letadla na VKO potřeboval dokázat, není jasné, jasné však už je, že ve finále překročili max. povolenou rychlost (díky tomu také nižší AoA), první dotyk přišel pozdě, ale hlavně, nikdy vlastně nejeli po dráze po všech kolech, a proto vůbec nebylo zahájeno automatické brzdění ani se nevysunuly obraceče tahu. Jednotlivá kole se dotýkala a odskakovala 6x, 7x, ale nikdy neměla současně kontakt se zemí. Dlouho jeli například jen po předním (s kniplem úplně vpředu). Když už bylo jasné, že se věci vyvíjejí blbě, je na pásku zvolání "Odlétáme!?!". Pak následuje konfliktní akce pilotů - nastavení flapsů a k tomu vypnutí shut-off ventilů paliva. Pak vyjetí z dráhy (220km/h), jak klesaly otáčky motorů tak dosednutí na všechny 3, automatické spoilery, brzdění, dokonce nakonec i vysunutí obracečů tahu u skoro stojících motorů. Úniková zóna je zde dosypaná, původní terén byl klesající, takže na konci je čekala menší propast (konec dosypu) s protisvahem náspu silničního tělesa. O ten protisvah se rozbili při rychlosti 170km/h.
Až budete řešit nějaký problém s podřízenými (manželkou, dětmi), vzpomeňte si na tento příběh.
A perlička na závěr - nahlas pro CVR piloti hlásili předepsané údaje o rychlosti, AoA a pod. ve skutečnosti byla ale čísla úplně jiná. Prý je to u Lebeděvovy společnosti běžnou praxí... |
Na Youtube je video z posledního přistání na LKPD a řekl bych, že to přistání bylo zcela standardní. A k přistání na VKO - jak proboha mohli jet po předním kole? A proč ta habaďůra s CVR? |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Sun Jan 13, 2013 10:34 pm Post subject: |
|
|
Quote: | Na Youtube je video z posledního přistání na LKPD a řekl bych, že to přistání bylo zcela standardní. A k přistání na VKO - jak proboha mohli jet po předním kole? A proč ta habaďůra s CVR?
|
1. Trošku s tím opravdu plácli, ale jak jsem psal, žádné drama. Video z paluby:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GgOIS3oknRM
2. Podle drbů byl asi vztlak mírně pod hranicí tíhy, na to aby vzlétli měli malý AoA, takže tak poskakovali, nebo letěli těsně nad dráhou, nevím jak to správně pojmenovat. Dokud řádně nedosedli, neotevřely se jim totiž spojlery a přidali si přitom plyn, aniž měli vysunuté obraceče...
3. Nevím, netuším. Mohlo to nějak souviset s kontrolními procesy ve firmě. Také mě to velmi zaujalo. |
|
Back to top |
|
|
Richard
Joined: 12 Apr 2007 Posts: 46
|
Posted: Fri Jan 18, 2013 9:37 pm Post subject: |
|
|
dle svého zvyku přihodím jen pár zrnek informací:
příslušný úřad vydal směrnici, která upozorňovala na správnou práci se zpětným tahem - zapnout, vyčkat, zkontrolovat, přidat plyny... a o 14 dní později ji doplnil o kontrolu mechanických zámků pák obracečů tahu...
ale až do vydání předběžné a závěrečné zprávy lze jen usuzovat a odhadovat... _________________ Richard |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Sat Jan 19, 2013 11:58 am Post subject: |
|
|
Je jasné, co píše Richard - pravdu se dovíme až po vydání předběžné/závěrečné zprávy, ale jestli si chcete ukrátit čekání snůškou spekulací z ruského internetu nebo lépe porozumnět, na co asi ukazují opatření Rosaviacie, máte možnost:
Pokud jsem to správně pochopil, je práce s plynovými pákami a reverzem následující: Stáhnout páky po zarážky - vyčkat na dvě zelené (vysunuté obraceče, zámky) - přidat plyn... Jim se možná podařilo přes zarážku (neseřízením, silou?) projet čímž dosáhli dopředného tahu.
Správný postup byl měl být následující - po dosednutí, pokud se automaticky neotevřou spojlery/airbrakes (v našem případě, protože nebyl signál WoW na obou podvozcích), otevřít je ručně (jinak jsou na novějších Tu-204 blokovány obraceče tahu!!) - po dosednutí předního podvozku dát obraceče, pokud není automatické brždění, tak začít brzdit. Klíč je tedy v těch spojlerech (interceptorech, rušičích vztlaku), jako první je potřeba bezpodmínečně zrušit vztlak. Asi takto:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/DSCF0645.JPG
Spekuluje se také, že 58 letý kapitán v PED pronesl na adresu 52 letého FO něco jako "nesahej mi příště na ty spojlery, dokud ti nedám pokyn" a on to pak vzal doslovně...
S tou vysokou rychlostí je to prý takové velmi pohodlné - pokud jste lehce nad maximální přistávací rychlostí, letí vám eroplán vodorovně, těsně nad drahou a pak stačí mírně ubrat plyn a tučko si sednete měkce jak do peřin... |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Mon Jan 28, 2013 8:47 pm Post subject: |
|
|
První oficiální informace MAKu o průběhu nehody víceméně potvrzují a jen zpřesňují výše uvedený scénář. Co je ale zajímavé, některé formulace jsou až zavádějící. Zjednodušeně řečeno se tam několikrát píše, že piloti se pokusili dát reverzy, ale ty nezafungovaly. To, že ani nemohly, když nebyly splněny podmínky, tam ale nikde není ani slovo. Drtivá většina médií z toho vyvodila, že se tedy jednalo o poruchu stroje, vůbec si to nedali do souvislosti s nevysunutými spojlery nebo nezatíženými nohami... Je mi to dost divné, už několik dní se omílá tento podivný výklad a prakticky nikdo se nesnaží ho uvést na pravou míru. Až se mi nechce zdát, že je to samo sebou. Nenapadá mě ale žádný moc pádný důvod, proč by MAK a Rosaviace takto mlžili. Jedině, že by se chystali odebrat RedWings AOC, pak je lepší argument neudržovaná letadla než chyba pilota... Nejspíš jsem ale trochu moc podezřívavý. Však uvidíme. |
|
Back to top |
|
|
Karel
Joined: 29 Mar 2007 Posts: 982 Location: Brno
|
Posted: Wed Jan 30, 2013 11:43 pm Post subject: |
|
|
Letošní nezpečnostní žebříček podle JACDEC
Code: | 1 Finnair
2 Air New Zealand
3 Cathay Pacific
4 Emirates
5 Etihad Airways
6 EVA Air
7 TAP Portugal
8 Hainan Airlines
9 Virgin Australia
10 British Airways
11 Lufthansa
12 All Nippon Airways
13 Qantas
14 JetBlue Airways
15 Virgin Atlantic Airways
16 Transaero Airlines
17 EasyJet
18 Thomas Cook Airlines
19 WestJet
20 Jetstar Airways
21 Southwest Airlines
22 Qatar Airways
23 Air Berlin
24 AL AL
25 Air Canada
26 Thomsonfly
27 KLM
28 Delta Air Lines
29 AirAsia
30 Singapore Airlines
31 United Airlines
32 Ryanair
33 Swiss
34 Condor
35 Malaysia Airlines
36 China Eastern Airlines
37 Jet Airways
38 Alitalia
39 Aeroflot
40 LAN Airlines
41 Air France
42 American Airlines
43 Air China
44 US Airways
45 Alaska Airlines
46 Asiana
47 Japan Airlines
48 China Southern Airlines
49 Iberia
50 SAS Scandinavian Airlines
51 SkyWest Airlines
52 South African
53 Thai Airways
54 Turkish Airlines
55 Saudia
56 Korean Air
57 Gol Transportes Aereos
58 Air India
59 TAM Airlines
60 China Airlines |
|
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|