AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Rozvoj letiště 2
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next
 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Co se jinam nevejde
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Jul 03, 2014 11:20 am    Post subject: Reply with quote

V roce 2002 vycházel v městském zpravodaji Tuřanské listy pětidílný seriál s názvem Z historie mezinárodního letiště Brno-Tuřany. Šlo především o pohled na tuřanské letiště očima občanů Tuřan, kteří se aktivně zapojovali do bojů za zrušení vojenského letiště v Brně. A posléze i za rozvoj civilního letiště v mezích slučitelných s co možná nejklidnějších životem v okolních obcích. Jde proto zase o odlišný náhled na brněnské letectví. Články mám ve svém archivu, tak jsem je naskenoval a k přečtení jsou zde: http://airspotter.eu/Download/LKTB_Listy_2002.pdf
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Jan 27, 2015 11:33 am    Post subject: Reply with quote

Na Masarykově univerzitě vznikla v loňském roce tematicky atraktivní diplomová práce nesoucí název Z Brna - alternativy letecké obsluhy, jejímž autorem je Lukáš Báča.
Zabývá se analýzou potenciálních napojení brněnského letiště na evropská uzlová letiště, kdy pomocí sofistikovaných vzorců vypočítává výhodnost jednotlivých spojů. V další části dochází i na srovnání brněnského letiště s podobnými letišti u nás a především v zahraničí.
K přečtení zde: https://is.muni.cz/th/269331/prif_m/diplomova_prace_final.pdf
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Mar 10, 2015 8:40 am    Post subject: Reply with quote

Karel wrote:
2) Terminál cargo - výstavba asi 2015-16, v tom čase i příslušné přípojky a nová TWY z APN W. Na výstavbu terminálu je plánováno 70 mil. Kč. Neplánuje se tedy žádná obří stavba.

Na západní straně západní stojánky (APN W) aktuálně nějaké stavební práce probíhají. Že by to byl skutečně onen cargo terminál? Příliš gigantická stavba to není.

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Mar 17, 2015 10:03 am    Post subject: Reply with quote

Tak ještě jedna fotka "asi cargo terminálu" z jiného úhlu. Sice před stavbou stojí letadlo, ale lze si díky tomu udělat přiměřenou představu o její velikosti.

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Apr 05, 2015 6:16 pm    Post subject: Reply with quote

Cargo terminál roste jako z vody:

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Jul 10, 2015 7:31 pm    Post subject: Reply with quote

Zátiší s hotovým cargo terminálem:

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 10:42 am    Post subject: Reply with quote

A konečně ještě cargo terminál zblízka:

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Jul 01, 2016 11:23 am    Post subject: Reply with quote

MarekV wrote:
V roce 2002 vycházel v městském zpravodaji Tuřanské listy pětidílný seriál s názvem Z historie mezinárodního letiště Brno-Tuřany. Šlo především o pohled na tuřanské letiště očima občanů Tuřan, kteří se aktivně zapojovali do bojů za zrušení vojenského letiště v Brně. A posléze i za rozvoj civilního letiště v mezích slučitelných s co možná nejklidnějších životem v okolních obcích. Jde proto zase o odlišný náhled na brněnské letectví. Články mám ve svém archivu, tak jsem je naskenoval a k přečtení jsou zde: http://airspotter.eu/Download/LKTB_Listy_2002.pdf

I když v současnosti obyvatelé městské části Brno-Tuřany proti brněnskému letišti už veřejně nebojují tak, jako tomu bylo v letech dřívějších, přece jen si neodpustí jakoukoli možnost byť jen trochu zaškodit. Což je pěkně vidět v nejnovějším vydání tuřanských Listů, kde se píše, že "Rada na 38. schůzi dne 18. 4. 2016: nesouhlasila s odstraněním ani výškovou redukcí stromů na pozemcích v blízkosti letiště a pověřila starostu jednáním se společností Letiště Brno." A tak i zamezení odstranění potenciálně nebezpečného objektu je možností (nepříliš inteligentního) vzdoru.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Oct 03, 2016 7:25 pm    Post subject: Reply with quote

Výše zmíněný spor o výškovou úpravu stromů v blízkosti letiště nakonec přeci jen dospěl k rozumnému výsledku, kdy "Rada na 48. schůzi dne 8. 8. 2016: souhlasila s odstraněním stromů jako překážky letového provozu nacházejících se na pozemcích v areálu SK Tuřany, a to na náklady žadatele LETIŠTĚ BRNO a.s." Stalo se tak potom, co "Rada na 44. schůzi dne 13. 6. 2016: schválila uzavření darovacích smluv s [...] LETIŠTĚ Brno a.s. na částku 30.000 Kč, vše na financování kulturních akcí v roce 2016."

Za zmínku stojí ještě několik dalších citací, jež mají souvislost s brněnským letištěm. Tak například "Rada na 44. schůzi dne 13. 6. 2016: vzala na vědomí zprávu JUDr. Stanislava Křečka, zástupce veřejné ochránkyně práv, o šetření provozu malého motorového létání na letišti Brno-Tuřany a pověřuje starostu iniciováním společného jednání zástupců Úřadu pro civilní letectví, provozovatele letiště, jeho vlastníka a Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje na půdě Kanceláře veřejného ochránce práv."

Spottery, kteří se kolem letiště dopravují na bicyklech, pak může zajímat, že "Rada na 42. schůzi dne 30. 5. 2016: se seznámila s konceptem návrhové části Plánu udržitelné městské mobility města Brna a prosazuje zejména: projektování a realizaci sítě cyklostezek Tuřany – Dvorska," což se setkalo s velkou podporou, neboť "Rada na 48. schůzi dne 8. 8. 2016: uložila úřadu zajistit od zpracovatele studie Cyklostezka Tuřany - Dvorska údaje o finanční náročnosti její aktualizace, a to včetně vyjádření vlastníka a správce komunikace a vlastníků stavbou dotčených pozemků." Naneštěstí tento návrh vzal (prozatím) za své, jakmile dorazila cenová kalkukace: "Rada na 49. schůzi dne 22. 8. 2016: vzala cenovou kalkulaci pro cyklostezku Tuřany - Dvorska na vědomí a pro nedostatek finančních prostředků aktualizaci zatím odkládá."

A co se týče tuřanského rodáka Emila Bočka, "Rada na 49. schůzi dne 22. 8. 2016: souhlasila a podporuje návrh Úřadu městské části Brno-Bystrc na udělení Ceny města Brna za rok 2016 pro „zásluhy o svobodu a demokracii" brigádnímu generálovi Emilu Bočkovi."

A z trochu jiného soudku. S rozvojem tuřanského letiště úzce souvisí (souvisel) i osud letiště černovického. Na Dni otevřených dveří v Náměšti nad Oslavou jsem v expozici historie českého vrtulníkového letectva narazil na cenný snímek pořízený na letišti v Brně-Černovicích. Takže jsem jej přefotil: http://airspotter.eu/Download/0850.jpg. Příznivce historie létání v Brně jistě potěší.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sat Dec 10, 2016 12:57 pm    Post subject: Reply with quote

Na jedné z fotografií Ruslana pořízených dvorním letištním fotografem Petrem Pilátem jsem objevil letištní zařízení, o němž netuším, jak se jmenuje a k čemu slouží. Na snímku se nachází na pravém okraji pod koncem křídla. Budu vděčný za jeho identifikaci i případné poučení, jaká je jeho funkce.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Dec 12, 2017 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

Po téměř přesně roce se mi podařilo identifikovat letištní zařízení na fotce v předchozím příspěvku. Jedná se přesný přistávací radar PAR-E české firmy Eldis Pardubice. Více informací je k nalezení na stránkách výrobce: http://www.eldis.cz/par-e-presny-pristavaci-radar. K dispozici je i video z montáže a provozu radaru na brněnském letišti: https://youtu.be/80vD5Ejpdys.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Mar 05, 2018 12:06 pm    Post subject: Reply with quote

V průběhu loňského léta jsem měl možnost nahlédnout do areálu brněnského letiště z ptačí perspektivy, což byl rozhodně nevšední pohled. Na tomto rádoby panoramatu lze vidět zleva: bílý nákladní Boeing 737-300 9H-AUL na tzv. západní stojánce, cargo terminál (šedá budova), vedle bývalý hangár letounu TBM 700 (N700CZ), přístřešek (s červenou střechou) pro letištní pozemní techniku, stojánka všeobecného letectví se čtveřicí hangárů, za ní parkovací plocha Turboletů u firmy Aeroservis, jejíž bílomodrý hangár je vpravo, před hangáry bílá budova hasičské zbrojnice, vedle žlutý hangár policie, před nímž stojí vrtulník EC 135, napravo šedá budova letištních kanceláří a konečně červená budova ŘLP s věží.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Apr 13, 2018 6:47 pm    Post subject: Reply with quote

MarekV wrote:
Mimochodem, co se týče toho obchvatu Tuřan, tak by mě velice potěšilo, kdyby byl odsunut. Ideálně zcela zrušen. Zase až taková výhra to není a ta blízkost letišti by nám akorát zkomplikovala fůru věcí.
Karel wrote:
Aniž bych chtěl lobovat za tuřanský obchvat, myslím, že se neplánuje proto, že by současné komunikace nezvládly dopravu, ale proto, aby nekličkovaly každý den tisíce aut centrem obce. Aby mnoha lidem nejezdilo pod okny jedno auto za druhým a také, aby dojížděči za prací měli cestu pohodlnější.

Nicméně nepochybuji, že ani obchvat nepřináší jen samé výhody. Jak už to v podobných případech bývá, jsou vždy výhody a ztráty promíchány v jednom balíčku. Na každém z nás pak záleží, jakou přidělí váhu argumentům pro a proti a podle toho se mu pak váha převáží na tu nebo onu stranu. Nedá se najít řešení, které vyhoví všem.

Kolem obchvatu Tuřan dnes začalo být pořádně živo. Zasloužil se o to poměrně komický nápad. Ale všechno popořadě. Ulevit přetížené komunikaci vedoucí přes Tuřany ze Slatiny směrem na Sokolnice prostřednictvím výstavby silničního obchvatu vedoucího v bezprostřední blízkosti letiště jsme se tu bavili již před více než čtyřmi roky (viz citace výše). Realizace se od té doby nijak zásadně nepřiblížila, ale dění přeci jen nějaké je.

Otálení se zahájením stavby znamenalo, že mezitím vešly v platnost přísnější normy vztahující se na takzvaná ochranná pásma letiště. Ty jednoduše řečeno vymezují prostory v okolí letiště, do nichž nesmí zasahovat žádná stavba ani pohybující se objekt. Původní silnice ze Slatiny do Tuřan byla vybudována před mnoha lety, tudíž se na ni zpětně tyto nové normy nevztahují. Ovšem nová silnice už nové normě podléhá. A v takovém případě by již vozidla, konkrétně kamiony, svojí výškou do ochranného pásma zasahovaly. Aby se mohl obchvat realizovat, je nutné se normě podřídit.

Jedním z prvních nápadů bylo zapustit silnici zhruba dva metry pod úroveň terénu, čímž by se ani vysoké nákladní vozy do ochraného pásma nedostaly. Toto řešení se ukázalo být náročné na realizaci po provedení hydrogeologického průzkumu, který prozradil, že v daném místě je spodní voda velice blízko povrchu země. Takže zapuštění vozovky by si vyžádalo komplikované technické řešení, tím pádem i zvýšené náklady. Nezbylo než se pustit do vymyšlení alternativy.

Letos jeden z projektantů přišel s neotřelým nápadem: v místech, kde by mohly kamiony zasahovat do ochranného pásma letiště, se zřídí semafory, které v době přistání či vzletu letadel zastaví provoz na silnici. Tento nápad z docela pochopitelných důvodů sklidil všeobecný výsměch. A to z mnoha důvodů.

Předně, důvěra ve svědomitost řidičů dodržovat pokyny semaforu je naivní. Známe to z železničních přejezdů, kde řidiči nerespektují nejen semafor, ale často ani závory. Takže z hlediska bezpečnosti je takovýto nápad přinejmenším bizarní. I když si samozřejmě dovedu představit uvažování toho, kdo toto předložil: doteď tam silnice a provoz na ní fungoval s ohledem na provoz na letišti bez problémů, takže tomu tak jistě bude i nadále, když v podstatě všechny podstatné parametry budou totožné, a protože se změnila jen formální stránka věci, totiž nějaké nařízení, postavíme tam semafor, který splní formální požadavky, takže se vlk nažere a koza zůstane celá. Mimochodem, semafor mají u silnice na řeckém ostrově Skiathos. Tam letadla přistávají výrazně níže nad cestou než v Brně, tudíž semafor má opodstatnění. Možná je to náturou Řeků, ale i tam, kde bylo riziko střetu s podvozkem letadla velmi reálné, si z červené nikdo příliš hlavu nelámal. Místní červenou brali spíše jako impulz k tomu, aby zrychlili, jen turisté bázlivě zastavovali. Byť ne vždy. Tady by to bylo jistě podobné. A ani u nás není semafor u letiště zase až taková kuriozita. Světelná návěstidla upozorňující na provoz na letišti mají například v Břeclavi.

Druhá věc, proč by takové řešení asi moc nefungovalo, je, že smysl obchvatu je svést dopravu tam, kde bude méně zatěžovat okolní obyvatele. Z tohoto důvodu láká řidiče zejména možností uhánět po dané komunikaci výrazně rychleji než po té, kterou nahrazuje. Jakmile ale bude každé dvě minuty zastavovat provoz semafor, bude ochota řidičů takový obchvat využívat prakticky nulová. A vzhledem k intenzitě provozu si lze představit, že by červená svítila skoro neustále. Takže řešení je to skutečně ne zrovna vhodné.

Nechejme se překvapit, s jakým dalším nápadem projektanti vyrukují.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Jul 29, 2018 6:31 pm    Post subject: Reply with quote

Když loni na podzim koupila firma Accolade provozovatele brněnského letiště firmu Letiště Brno, notně to rozpoutalo bouřlivé diskuse. Někdo byl změně nakloněný, někdo už méně. Každopádně vzhledem k zaměření této firmy, totiž na investice do infastruktury pro podnikání, v podstatě výstavby průmyslových hal, panovalo všeobecné podezření, že se budoucí vývoj letiště bude ubírat právě tímto směrem. A je tomu skutečně tak. V těsném sousedství letiště, v zatáčce u vlečky, roste jako z vody poměrně velká hala:

Při pohledu na oficiální vizualizaci se zdá, že se prozatím jedná jen o jednu z plánovaných čtyř hal (tu vlevo dole). Uvedení do provozu se očekává před koncem letošního roku.

Ještě pro zajímavost, navenek se Accolade coby nový vlastník firmy Letiště Brno tváří velice sympaticky, což se snaží ztvrzovat prohlášeními o uskutečněných investicích do vybavení letiště, stejně tak nedávným oznámením o nové lince Ryanairu, ale má i druhou tvář, o které se veřejně nemluví. Mezi ne úplně pozitivní věci patří to, že nově došlo k řádovému navýšení cen za pronájmy prostor na letišti, což výrazně pociťují provozovatelé z oblasti všeobecného letectví, primárně tedy letecké školy. Tento krok působí dojmem, že chce zcela vypudit tuto část leteckého provozu z brněnského letiště.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Nov 23, 2018 5:20 pm    Post subject: Reply with quote

Ze zvědavosti jsem zavítal na datový portál, který zřídilo město Brno, a z prvotní představy, že ho jenom v rychlosti projdu, se staly hodiny strávené s naprosto fascinujícími zdroji informací. Zájemcům je k dispozici 8 statistik, z nichž je pro nás nejzajímavější položka Doprava, kde jsou i velice názorné grafy týkající se letiště (nepřináší sice nic nového, ale jsou skutečně pěkně přehledné), a 80 datových aplikací, které do pozoruhodných detailů analyzují snad všechny myslitelné jevy spojené s Brnem. Za prozkoumání jistě stojí úplně všechny, zde zmínim Historickou ortofotomapu, která dovoluje plynule procházet letecké snímky a sledovat, jak se oblast zájmu v průběhu let vyvíjela. První snímky pochází z roku 1953. Určitě stojí zato si prohlédnout vývoj brněnského letiště. Druhou letecky orientovanou je aplikace Bombardování Brna, která mapuje nálety za druhé světové války, identifikuje místa dopadů bomb a doprovází je dobovými snímky zasažených míst.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Co se jinam nevejde All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next
Page 12 of 13

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group