Obsah fóra AirSpotter.eu AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Ryhlosti letadel

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> Letectví
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
j.ree



Založen: 19.8.2007
Příspěvky: 209
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po říjen 22, 2007 2:34 pm    Předmět: Ryhlosti letadel Citovat

Zdravim, chtel bych poprosit nekoho o odpoved na me otazky.

1) jake rychlosti musi dosahnout letadla (nejvice me zajimaji B737-800 a A319, popripade muzete uvest i jina), aby mohly vzletnout z rwy? A jakych rychlosti tedy v beznem provozu dosahuji?

2)jake je zrychleni techto letadel? A jak je to s pasazery pri naplnenem letu?

Za odpovedi dekuji
_________________
www.lkmt.cz | j.ree
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
JirKa



Založen: 18.6.2007
Příspěvky: 106
Bydliště: Luhačovice a Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 22, 2007 9:55 pm    Předmět: Re: Ryhlosti letadel Citovat

j.ree napsal:
Zdravim, chtel bych poprosit nekoho o odpoved na me otazky.

1) jake rychlosti musi dosahnout letadla (nejvice me zajimaji B737-800 a A319, popripade muzete uvest i jina), aby mohly vzletnout z rwy? A jakych rychlosti tedy v beznem provozu dosahuji?

2)jake je zrychleni techto letadel? A jak je to s pasazery pri naplnenem letu?

Za odpovedi dekuji


Myslim, ze tady by jsi mohl najit relevantni informace:

Zejmena tabulka Specifications v dolni casti stranky.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a320/a319/specifications.html

etc...etc...etc...

Ja to moc nestudoval, ale par desitek udaju tam je. Jinak staci do google.cz zadat "boeing 737 specification" apod. a je dobre vyhledavat pripadne v anglictine (v cestine toho tolik neni).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky MSN Messenger
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 972
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: út říjen 23, 2007 8:57 am    Předmět: Citovat

Nejsem v této věci zrovna expert, ale nezapomeňte, že těch rychlostí máme víc, především IAS (indicated air speed), TAS (true air speed), GS (ground speed), udávají se v uzlech (knot=1nm/hod=1,852 km/hod), nebo pomocí Machova čísla (násobek rychlosti zvuku v příslušných teplotně/tlakových podmínkách nebo v tzv. mezinárodní standardní atmosféře, při zemi odpovídá 1Ma=1225km/h). Při vzletu se hlásí 80knots, dále se musíme definitivně rozhodnout zda nepřerušíme vzlet do V1 (pro 737 třeba 125 knots), zvednout přední podvozek při Vr-rotate (třeba 130 knots) a začít stoupat při V2 (třeba 140 knots). Rychlosti ovšem nejsou pevné, závisí na různých faktorech dráhy i letadla. Takže nečekejte jednoznačnou, jednoduchou a vyčerpávající odpověď.
Abych nezapoměl, ty rychlosti v závorce jsou KIAS, ale protože jsme na zemi, tak vlastně i TAS, a pokud nefouká, tak i GS Very Happy .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
j.ree



Založen: 19.8.2007
Příspěvky: 209
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: út říjen 23, 2007 7:11 pm    Předmět: Citovat

Karel napsal:
Nejsem v této věci zrovna expert, ale nezapomeňte, že těch rychlostí máme víc, především IAS (indicated air speed), TAS (true air speed), GS (ground speed), udávají se v uzlech (knot=1nm/hod=1,852 km/hod), nebo pomocí Machova čísla (násobek rychlosti zvuku v příslušných teplotně/tlakových podmínkách nebo v tzv. mezinárodní standardní atmosféře, při zemi odpovídá 1Ma=1225km/h). Při vzletu se hlásí 80knots, dále se musíme definitivně rozhodnout zda nepřerušíme vzlet do V1 (pro 737 třeba 125 knots), zvednout přední podvozek při Vr-rotate (třeba 130 knots) a začít stoupat při V2 (třeba 140 knots). Rychlosti ovšem nejsou pevné, závisí na různých faktorech dráhy i letadla. Takže nečekejte jednoznačnou, jednoduchou a vyčerpávající odpověď.
Abych nezapoměl, ty rychlosti v závorce jsou KIAS, ale protože jsme na zemi, tak vlastně i TAS, a pokud nefouká, tak i GS Very Happy .


Diky za velmi zkratkovitou odpoved. Tak se zeptam jinak. Prumerne je to asi kolik? Very Happy
_________________
www.lkmt.cz | j.ree
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 972
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt říjen 25, 2007 5:20 pm    Předmět: Citovat

To je právě ono, na to se nijak moc dobře odpovědět nedá. Snad jedině, že trysková dopravní letadla mají zpravidla rychlost Vr asi 240-290 km/h a zrychlení na dráze bývá tak do 0,25G. Že Vr hodně závisí na vzletové hmotnosti (letoun+pax+cargo+fuel), případně na nastavení vztlakových klapek (flaps) a možná ještě na něčem dalším. Ale jak jsem psal, nejsem na tyto věci expert, a budu tedy rád, když to někdo doplní nebo upřesní.
Ještě jsem bez záruky zkopíroval aspoň jakési srovnání:
...depending on the aircraft: smaller the aircraft (depending on company), the less the speed to lift up
if you use a Boeing 737 or 757, takeoff roll is at least 130 KIAS
747 takeoff roll is 165 KIAS
777 takeoff roll is 145 KIAS
if you use a Airbus 320 series: 145 KIAS
330 series: 145 KIAS
Cessna 172SP Skyhawk would be 55 KIAS to lift up


http://www.autoqna.com/aircraft/111-aircraft-6.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1487
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: čt říjen 25, 2007 7:25 pm    Předmět: Citovat

Tak tohle téma mě velice zaujalo, tak jsem si trošku zagooglil a našel web přímo s konkrétními hodnotami pro konkrétní typ letadla při konkrétní vzletové hmotnosti... http://www.aerospaceweb.org/question/performance/q0088.shtml Je tu i pár vzorečků na výpočet a graf s názornou ukázkou jednotlivých rychlostí během vzletu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 972
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá říjen 26, 2007 10:41 am    Předmět: Citovat

Dobrý odkaz, Marku, i ostatní články jsou tam velmi zajímavé, až budu mít chvilku, určitě si tam ještě něco přečtu.
Ještě jsem vyhrabal tabulku rychlostí Vr pro 737-700, v závislosti na váze a flapsech. Když se k těmto číslům ještě přidají korekce na tlak a teplotu, tak konečně dostaneme hledanou Vr. I kdybychom startovali pokaždé jen s flaps 5st., tak Vr může být po korekcích mezi 100 až skoro 150 knoty.

737-700 Takeoff Speeds, Max Takeoff Thrust
[t] - - 1 - - 5 - 10 - 15 - 25
72 - 147 144
64 - 138 135 128
56 - 127 125 118 116 115
48 - 115 113 108 106 105
40 - 102 100 097 095 094

(Tabulku jsem pro přehlednost trochu zjednodušil, původně byly odstupňovány hmotnosti po 4 t)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> Letectví Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com