Obsah fóra AirSpotter.eu AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

(Poslední) Sbohem ČSA?
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> LKTB/BRQ Spotting
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  

Skončí v roce ČSA v Brně?
Skončí nadobro
10%
 10%  [ 1 ]
Skončí na čas
0%
 0%  [ 0 ]
Předají linku CCA
20%
 20%  [ 2 ]
Budou létat dál
20%
 20%  [ 2 ]
Je to začátek konce ČSA
50%
 50%  [ 5 ]
Celkem hlasů : 10

Autor Zpráva
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po červenec 26, 2010 6:55 pm    Předmět: (Poslední) Sbohem ČSA? Citovat

Nejdřív trochu historie:
ČSA létaly do Tuřan od samého otevření letiště v roce 1958 až do roku 1981 (otevření D1) a za tu dobu přepravily každý rok okolo 200tis.pax. Později se létalo už pouze v době veletrhů. Po roce 1990 vyvíjelo marně město velký tlak na státní aerolinky, protože absencí leteckého spojení přicházelo o lukrativnější zahraniční investice. Zašlo to tak daleko, že aby dosáhlo leteckého spojení, rozhodlo se město (s BVV) od roku roce 2000 linku plně dotovat (až 8mil. ročně), to znamená, hradit dopravci veškeré náklady(!). Létalo se 1,3,5, kolem poledního tam i zpět. Nicméně toto příliš dobře nefungovalo, maximálně se přepravily s ATR42 v roce 2002 asi 4tis. pax., l/f se pohyboval maximálně někde kolem 50%. Podle města létala linka v časech, které byly naprosto neperspektivní, a tak se nakonec ve zlém obě strany v dubnu 2003 rozešli. Dál zase pokračovaly jen autobusy, v roce 2004 nebyl přepraven jediný pax na vnitrostátních pravidelných linkách. Tím údajně získalo město smutný primát , coby nějvětší evropské město bez pravidelné let. dopravy (od začátku 2005 začal létat FR z STN).

Zlom nastal, když po ročním odkladu, od 7. listopadu 2005 z Brna začal bez dotací létat Dornier 328 Cirrus Airlines, v pracoví dny dvakrát denně (v neděli 1x), linku do Mnichova (byl to codeshare spoj s Lufthansou, ale ne příliš podporovaný - letenka nebyla zrovna levná a často se v rezervačním systému ani nedala zabookovat). Nicméně to byla vážný protiargument proti evergreenu ČSA o nedostatečné poptávce, a tak se Tvrdík tenkrát pochlapil a za měsíc na to (12.12.) nasadil do souboje proti Dornierům svá ATRka, tentokrát už nedotovaná a v jakž-takž slušných časech. Nutno říci, že cenová politika, tradice a vlastenectví přinesly ovoce a Cirrus byl v roce 2006 z Brna vypuzen. Od té doby létaly ČSA linku v pohodě, přibývalo cestujících, byly přidány frekvence, zrušeny busy.

Statistiky:
Podle Eurostatu byly přepraveny následující množstcí vnitrostátních cestujících:
2002 - 3,8tis.
2003 - 1,3
2004 - 0
2005 - 0,5
2006 - 31
2007 - 35 (+12%)
2008 - 37 (+5%)
2009 - 43 (+17%)

To je ode mě začátek, můžete hlasovat, opravovat, doplňovat, diskutovat...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st červenec 28, 2010 6:58 pm    Předmět: Citovat

Zatím se nikomu nechce diskutovat, tak zkusím pokračovat:

Mokré lízánky s JobAirem
"My máme volné kapacity, propouští se mezi piloty i palubním personálem, a létá pro nás jiná firma i s posádkami," rozhořčuje se za piloty šéf jejich odborové organizace Filip Gaspar.
"Pro ČSA je ta smlouva výhodná, Do výsledků přinášela více než třicet milionů korun čistého ročně." diví se Radomír Lašák.


Co více říci? Koncem roku 2008 provedly ČSA zajímavý experiment. Na trasu do BRQ (a také do OSR a do Polska) pronajaly letouny Saab-340 i s posádkami od CCA. Když se mluví o provozních nákladech, často se píše, že Saab je má oproti ATRu tak poloviční. Těžko říci, v kalkulátoru mi vyšlo na trasu BRQ-PRG pro ATR42 asi 900kg, pro Saab 500kg (tedy na každého z 25pax 20kg benzínu, neboli 300Kč). Platy pilotů CCA budou asi oproti pražským kolegům, když moc, tak poloviční, a leasing dvacetiletých Saabů asi nehraje roli. Dokáži si představit, že nové 4 relace létaly za cenu původních dvou. Jisté je, že pro některé pracovníky a odboráře ČSA se tento Lašákův krok stal trnem v oku, i když pro Brno to bylo asi, v dané situaci, jedinou cestou, jak zvýšit počet frekvencí.

Zrušit PRG-BRQ? Cuī bonō?

1. Myslím, že je zřejmé, že linka opravdu může být ve ztrátě, i když asi není v lidských silách to zodpovědně zpočítat, neboť je velmi obtížné vyčíslit ekonomický přínos z návazných linek. Ale ať tak, nebo tak, ztráty by mohly představovat jen zlomeček celkových ztrát ČSA, někde hluboko pod 1%. Pokud přitom uvážíme, že zrušení linky může rozkolísat ne příliš stabilní politický konsensus o nalévání miliard (i z daní Moravanů) do ČSA, zdá se, že odkazy na ekonomickou "ztrátovost" budou nejspíš pouhou záminkou.
2. Že by za tím byly odbory a zaměstnanci? Nenecháme se přece vydírat hrozbou levných firem z východu! Raději nelétat vůbec, než připustit takové podmínky...
3. Že by to byl naopak protitah managementu proti těmto nespokojeným potížistům? Dáme to celé CCA, budeme to jen codesharovat a bude klid...
4. Že by bezradnost managementu, jak bojovat proti narůstajícímu podílu Moravanů létajících (po otevření A5) stále více z VIE? Raději to pod první záminkou sami včas zavřeme, než každý uvidí, že nedokážem obstát v konkurencí ani na domácím hřišti?
5. Že by si někdo potřeboval dokázat, že měl vždy pravdu? V Brně není trh pro létání, to jsem přece vždycky říkal...
6. Že by "dvojdomek" ČSA + LKPR? Každý ví, kdo v něm hraje první housle a není vyloučeno, že vedení LKPR cítí v LKTB konkurenci. To se mi ale zdá příliš pošetilé...
7. Nebo jen na parníku došlo uprostřed plavby uhlí, a tak se v panice topí tím, co je první po ruce? A Brno je takový zkušební balonek...

Zkuste doplnit další čísla... Já bych si nejvíc tipoval na bod 2 plus zčásti 1, 4, 5 a 7. Je zřejmé, že ztráty na značce ČSA budou na Moravě, v případě uskutečnění těchto plánů, nevratné. Ale koho zajímá, co bude zítra...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kuba.biker



Založen: 4.8.2007
Příspěvky: 265
Bydliště: OPO

PříspěvekZaslal: čt červenec 29, 2010 11:55 am    Předmět: Citovat

No, zatím se nic neruší - lety BRQ-PRG jsou v systému i na zimu.
Za posledních pár let České aerolinie ukázaly, že hledat v jejich počínání nějakou koncepci, nebo nedej bože hlubší smysl, je zcela nemožné.
Takže bych se vůbec nedivil, kdyby na podzim vedení přišlo s novým prohlášením, v němž by stálo, že rozvoj regionálních linek je pro ČSA klíčový a že linka/počet frekvencí zůstanou zachovány.
Tenhle obrat o 180 stupňů už tu byl v podání národního dopravce v minulosti mnohokrát (posilování spojení do klíčových evropských hubů versus plánované rušení LHR, rušení dálkových letů versus Dvořákovy plány na obnovu dálkové flotily atd. atd.)
Takže zatím bych to bral s rezervou.

Pokud však budou tak blbí a opravdu to zruší, situace LKTB bude dost mizerná. Nenapadá mne žádný vhodný dopravce, který by byl ochoten mezeru zacelit.

Jasně, je řešení, že by CCA létala PRG-BRQ na vlastní pěst. Ovšem to se mi za současné situace zdá silně nepravděpodobné...přinejmenším by se nejdřív museli namáhat spustit online booking (-nechápu, jak bez toho mohou něco prodat).

Svého času mi jako vhodný kandidát na provozovatele pravidelné linky z Brna připadala spol. Danube Wings. Osobně by se mi docela líbil následující routing: BTS-BGY-BRQ-PRG/MUC-BRQ-BGY-BTS, jenže ATRku to všechno hrozně dlouho trvá a třeba přílet z BRQ do PRG okolo poledne by asi nikoho z obchodních cestujících příliš nenadchnul. (A také je otázka, zda lze brát fungování této společnost v dlouhodobém horizontu vážně.)

Často zmiňovaná linka do VIE je podle mého totální nesmysl; 150 km prostě není vzdálenost na létání; napadá mne jediná podobně krátká linka; NUE-MUC, jenže v Bavorsku je kupní síla asi o něco větší než v Brně a MUC je hub vyšší kategorie nežli VIE. Krom toho, vlaky jsou relativně rychlé, dálnice z rakouského příhraničí do Vídně je již dostavěná...

No a pak je tu ještě SmartWings. Létat BRQ-BGY s B737 je asi nesmysl, ale o CDG by předpokládám byl zájem - z Prahy přidávají třetí frekvenci navzdory konkurenci easyJetu, ČSA a Air France.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JackBrno



Založen: 5.12.2007
Příspěvky: 259

PříspěvekZaslal: čt červenec 29, 2010 1:26 pm    Předmět: Citovat

Pár dní zpět jsem mluvil s jedním pilotem CCA a při hovoru na téma rušení PRG-BRQ z něj vypadlo naopak cosi o navyšování spojů v září, snad v souvislosti s veletrhy. Tak jsem z toho jelen.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt červenec 29, 2010 4:12 pm    Předmět: Citovat

V březnu v novinách psali:
Podle informací Hospodářských novin, což potvrzuje i šéf dozorčí rady aerolinek Michal Mejstřík, opravdu Lašák smlouvu prodloužil o další rok a z tohoto kroku nejsou ve firmě "nadšeni".
"Tu smlouvu nejde zrušit, ale myslím, že se již prodlužovat nebude," říká Mejstřík. Podobné hlasy zaznívají i přímo z firmy a začíná se počítat s tím, že spolupráce s Job Air skončí na konci letošního roku.

Vypadá to, že se ostravská lízátka některým lidem už dost zajídají.

Já pochopitelně chápu nevoli těch, kterým hrozí propuštění, ale oni linku stejně nejsou schopni dlouhodobě udržet. Jak to možná vypadá, tak dnes je to BRQ+CCA a černá čísla, zítra to může být BRQ+ČSA a červená čísla... a do roka a do dne - bye, bye BRQ.

Ohledně feedingu do jiných měst bych si klidně uměl představit c/s z OSR->BRQ->VIE. Taky bych si uměl představit druhý pokus MUC, eventuálně FRA. A zase klidně ve tvaru OSR->BRQ->XXX. Z p2p AMS, možná CPH. LCC do CDG, BGY, ale také klidně třeba Ukrajinu. Ne každodenně, ale 2-3x týdně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po srpen 02, 2010 11:57 am    Předmět: Citovat

Měl jsem teď nějakou práci u jedné brněnské firmy. Během toho zazvonil jenomu z pracovníků mobil a volal mu kolega, co přilétal z pracovní cesty do VIE a potřeboval zajistit cestu do Brna. Lístky na autobus se ale prý nepodařilo sehnat, tak mu tam pošlou taxi. Dotyčný cestovatel z toho mimochodem zrovna dvakrát nadšený nebyl a bylo jasné, kolik starostí by všem ubralo, kdyby feeding VIE-OSR měl mezipřistání na LKTB, jak moc chybí možnost koupit si letenku z/do BRQ. Je to jen jedna z mnoha firem a situace, která se opakuje mnohokrát do roka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
slávek
Anonymní





PříspěvekZaslal: po srpen 02, 2010 1:01 pm    Předmět: Citovat

No já osobně si myslím, že p. Plaček a jeho boys nemají moc zájem vyjednat cokoliv. Mají svý jistý, FV elektrárna sype tak co více si přát. Smlouva o pronájmu je uzavřena snad na 50 let... co jim chybí ke štěstí? myslím že už skoro nic, tak proč by se namáhali. Možná jim křivdím, ale myslím že ani moc ne.
Návrat nahoru
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st srpen 04, 2010 12:21 pm    Předmět: Citovat

No, já bych nepřeceňoval možnosti LKTB něco dobrého vyjednat. V tomto oboru, kde jde o veliké peníze, se všichni odpovědní zástupci dopravců jistí, a nechce se jim do nových destinací. Zvlášť teď v krizi. Chovají se možná trochu jako stádo - když neuspějí tam, kde o úspěch usilují i ostatní, lehce to zdůvodní tím, že to bylo fakt nadějné (vždyť kolik dalších o to usilovalo...) a neúspěch se dá lehce okecat (třeba nekalé praktiky vítězné konkurence). Když zkrachuje Brno, na co to svedou? Pak jsou tu pochopitelně ještě různé osobní důvody a stimuly... Když přesto někoho nakonec uloví (třeba FR), nikdo si vlastně není jistý, jestli za daných podmínek na tom neprodělávají. Na svá letiště lákají dopravce Pardoubci, Ostravaci a ani Karlovaráci nejsou stranou. Všichni mají co nabídnout, ale výsledky jsou poněkud rozpačité. Z tohoto pohledu není na tom LKTB tak úplně špatně.
Abych se ale vrátil k tématu, nevěřím na to, že Plaček nebo Fiala je jednáním schopen zvrátit letité předsudky ČSA k LKTB. To možná hejtman nebo jiní politici po svých stranických liniích (jedná se o státní firmu, krmící se z našich daní). Museli by se ale domluvit, vodorovně, napříč místními stranami, a také vertikálně, se svými vůdci v Praze a tvrdě po tom jít... jenže to spíš bude pršet odspodu nahoru Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
j.ree



Založen: 19.8.2007
Příspěvky: 209
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: pá srpen 06, 2010 9:10 am    Předmět: Citovat

nevsiml jsem si, ze ostravaci lakaji dopravce. spis mi to prijde, ze chcou vypudit i csa a zachovat prostor jen pro cca
_________________
www.lkmt.cz | j.ree
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá srpen 06, 2010 5:40 pm    Předmět: Citovat

j.ree napsal:
nevsiml jsem si, ze ostravaci lakaji dopravce. spis mi to prijde, ze chcou vypudit i csa a zachovat prostor jen pro cca

Nechci obhajovat vedení LKMT, vzpomínám si ale minimálně na Polet do MOW... Ale myslím, že ano, že můžeš mít pravdu, že určitá neochota jít s cenami dolů může souviset s "dvojdomkem" CCA/LKMT. Tak jako v případě LKPR/ČSA nechtěli snížit ceny pro RYR a raději se rozloučïli. Nicméně bych nechtěl být nespravedlivý, myslím, že CCA se pomalu ale jistě zlepšují, že je třeba vidět i jejich rozvoj a dobré stránky. Řeknu to tak, kdyby zítra ohlásili, že se CCA stěhují na LKTB, určitě bych se nezlobil Smile.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: út srpen 10, 2010 12:26 pm    Předmět: Citovat

Dnes se objevila zpráva, že ČSA hodlají omezit i OSR na 1x denně. Což je víceméně totéž, co ji zcela uzavřít.

Jakékoliv snahy o omezování letů ze strany ČSA vnímáme negativně. Budeme se snažit tomu zabránit,“ konstatoval Novák a pokračoval: „Argumentují nám ztrátovostí provozu. Pro obyvatele z toho regionu je však letecká linka Ostrava-Praha důležitý návazný spoj, díky kterému mohou přestupovat na lety dál do světa.“

Ještě hůř než Ostrava by na tom mělo být od zimního letového řádu brněnské letiště v Tuřanech. Z něj chtějí ČSA údajně zrušit všechny své současné spoje směřující do Prahy a zpět. Michal Hašek, šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman v jedné osobě, už kvůli tomu urgoval dopisem ministra dopravy Víta Bártu.

„Nekoncepčním zrušením regionálních spojů by došlo k nenahraditelným ztrátám pro samotné dopravce, regiony, města a letiště jak v regionech, tak i v Praze. Dosavadní klientela ČSA by tak byla odkázána na spádová letiště ve Vídni a Bratislavě, a tím i na konkurenční dopravce. Podle prvotních odhadů by tak ČSA přišly o řádově stovky milionů korun,“ napsal mimo jiné Hašek v dopise ministrovi.

Ministr Bárta se chystá tento pátek na pracovní jednání do Brna, kde bude o situaci jednat s manažery tamního letiště i jihomoravským hejtmanem Haškem. „Vyžádal si i vyjádření od ČSA – jak ekonomický rozbor vnitrostátních linek, tak jejich vytížení. Budeme hledat řešení této problematiky,“ sdělil k tématu Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.


Mohu napsat jen jedno - už se stále víc ukazuje, že nové vedení není schopno vést ČSA rozumným směrem, že pokus o resustitaci bohužel ztroskotal, a je čas ČSA prodat, nebo zlikvidovat.


http://brnensky.denik.cz/regiony/csa-asi-omezi-letecky-spoj-ostrava---praha20100810.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Karel



Založen: 29.3.2007
Příspěvky: 982
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt srpen 12, 2010 8:13 am    Předmět: Citovat

Zítra (tj. v pátek 13. Sad ) by měl Hašek projednávat s ministrem dopravy situaci kolem rušení linek ČSA.

Dopis, který mu 30. července napsal, si v plném znění můžete přečíst zde:
http://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=143305&TypeID=7

Otázka zní, jestli by bylo lepší bojovat za 1, nebo 2 frekvence, nebo je lepší nechat ČSA v takovém případě jít. Pokud by to nebyla státní firma, která roky odčerpává veřejné finance (nyní mírně snižuje zisk státního LKPR, který by jinak mohl posílit státní rozpočet), byla by pro mě volba jasná. Co ale v situaci, že je občané musí vydržovat, a oni si s nimi takto vytírají víme co? Nevím, mezi slušnými partnery by taková situace vůbec nemohla nastat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kuba.biker



Založen: 4.8.2007
Příspěvky: 265
Bydliště: OPO

PříspěvekZaslal: so srpen 21, 2010 1:24 pm    Předmět: Citovat

Bárta měl být včera v Brně: už se néjak vyjádřil k budoucnosti linky PRG-BRQ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
slávek
Anonymní





PříspěvekZaslal: so srpen 21, 2010 3:42 pm    Předmět: Citovat

kubabiker. k budoucnosti ne, jen řekl, že o tom bude jednat s ČSA a vedením LKTB, snad příští týden. IMO je třeba pomalu něco dělat, aby se Morava od té Prahy konečně " osvobodila".
Návrat nahoru
slávek
Anonymní





PříspěvekZaslal: pá srpen 27, 2010 4:45 pm    Předmět: Citovat

A je vymalováno!
http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/csa-rusi-linky-z-brna-do-prahy20100827.html
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> LKTB/BRQ Spotting Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 1 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com