AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ryhlosti letadel

 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letectví
View previous topic :: View next topic  
Author Message
j.ree



Joined: 19 Aug 2007
Posts: 209
Location: Ostrava

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 2:34 pm    Post subject: Ryhlosti letadel Reply with quote

Zdravim, chtel bych poprosit nekoho o odpoved na me otazky.

1) jake rychlosti musi dosahnout letadla (nejvice me zajimaji B737-800 a A319, popripade muzete uvest i jina), aby mohly vzletnout z rwy? A jakych rychlosti tedy v beznem provozu dosahuji?

2)jake je zrychleni techto letadel? A jak je to s pasazery pri naplnenem letu?

Za odpovedi dekuji
_________________
www.lkmt.cz | j.ree
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
JirKa



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 106
Location: Luhačovice a Brno

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 9:55 pm    Post subject: Re: Ryhlosti letadel Reply with quote

j.ree wrote:
Zdravim, chtel bych poprosit nekoho o odpoved na me otazky.

1) jake rychlosti musi dosahnout letadla (nejvice me zajimaji B737-800 a A319, popripade muzete uvest i jina), aby mohly vzletnout z rwy? A jakych rychlosti tedy v beznem provozu dosahuji?

2)jake je zrychleni techto letadel? A jak je to s pasazery pri naplnenem letu?

Za odpovedi dekuji


Myslim, ze tady by jsi mohl najit relevantni informace:

Zejmena tabulka Specifications v dolni casti stranky.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a320/a319/specifications.html

etc...etc...etc...

Ja to moc nestudoval, ale par desitek udaju tam je. Jinak staci do google.cz zadat "boeing 737 specification" apod. a je dobre vyhledavat pripadne v anglictine (v cestine toho tolik neni).
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 8:57 am    Post subject: Reply with quote

Nejsem v této věci zrovna expert, ale nezapomeňte, že těch rychlostí máme víc, především IAS (indicated air speed), TAS (true air speed), GS (ground speed), udávají se v uzlech (knot=1nm/hod=1,852 km/hod), nebo pomocí Machova čísla (násobek rychlosti zvuku v příslušných teplotně/tlakových podmínkách nebo v tzv. mezinárodní standardní atmosféře, při zemi odpovídá 1Ma=1225km/h). Při vzletu se hlásí 80knots, dále se musíme definitivně rozhodnout zda nepřerušíme vzlet do V1 (pro 737 třeba 125 knots), zvednout přední podvozek při Vr-rotate (třeba 130 knots) a začít stoupat při V2 (třeba 140 knots). Rychlosti ovšem nejsou pevné, závisí na různých faktorech dráhy i letadla. Takže nečekejte jednoznačnou, jednoduchou a vyčerpávající odpověď.
Abych nezapoměl, ty rychlosti v závorce jsou KIAS, ale protože jsme na zemi, tak vlastně i TAS, a pokud nefouká, tak i GS Very Happy .
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
j.ree



Joined: 19 Aug 2007
Posts: 209
Location: Ostrava

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 7:11 pm    Post subject: Reply with quote

Karel wrote:
Nejsem v této věci zrovna expert, ale nezapomeňte, že těch rychlostí máme víc, především IAS (indicated air speed), TAS (true air speed), GS (ground speed), udávají se v uzlech (knot=1nm/hod=1,852 km/hod), nebo pomocí Machova čísla (násobek rychlosti zvuku v příslušných teplotně/tlakových podmínkách nebo v tzv. mezinárodní standardní atmosféře, při zemi odpovídá 1Ma=1225km/h). Při vzletu se hlásí 80knots, dále se musíme definitivně rozhodnout zda nepřerušíme vzlet do V1 (pro 737 třeba 125 knots), zvednout přední podvozek při Vr-rotate (třeba 130 knots) a začít stoupat při V2 (třeba 140 knots). Rychlosti ovšem nejsou pevné, závisí na různých faktorech dráhy i letadla. Takže nečekejte jednoznačnou, jednoduchou a vyčerpávající odpověď.
Abych nezapoměl, ty rychlosti v závorce jsou KIAS, ale protože jsme na zemi, tak vlastně i TAS, a pokud nefouká, tak i GS Very Happy .


Diky za velmi zkratkovitou odpoved. Tak se zeptam jinak. Prumerne je to asi kolik? Very Happy
_________________
www.lkmt.cz | j.ree
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Thu Oct 25, 2007 5:20 pm    Post subject: Reply with quote

To je právě ono, na to se nijak moc dobře odpovědět nedá. Snad jedině, že trysková dopravní letadla mají zpravidla rychlost Vr asi 240-290 km/h a zrychlení na dráze bývá tak do 0,25G. Že Vr hodně závisí na vzletové hmotnosti (letoun+pax+cargo+fuel), případně na nastavení vztlakových klapek (flaps) a možná ještě na něčem dalším. Ale jak jsem psal, nejsem na tyto věci expert, a budu tedy rád, když to někdo doplní nebo upřesní.
Ještě jsem bez záruky zkopíroval aspoň jakési srovnání:
...depending on the aircraft: smaller the aircraft (depending on company), the less the speed to lift up
if you use a Boeing 737 or 757, takeoff roll is at least 130 KIAS
747 takeoff roll is 165 KIAS
777 takeoff roll is 145 KIAS
if you use a Airbus 320 series: 145 KIAS
330 series: 145 KIAS
Cessna 172SP Skyhawk would be 55 KIAS to lift up


http://www.autoqna.com/aircraft/111-aircraft-6.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Oct 25, 2007 7:25 pm    Post subject: Reply with quote

Tak tohle téma mě velice zaujalo, tak jsem si trošku zagooglil a našel web přímo s konkrétními hodnotami pro konkrétní typ letadla při konkrétní vzletové hmotnosti... http://www.aerospaceweb.org/question/performance/q0088.shtml Je tu i pár vzorečků na výpočet a graf s názornou ukázkou jednotlivých rychlostí během vzletu.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:41 am    Post subject: Reply with quote

Dobrý odkaz, Marku, i ostatní články jsou tam velmi zajímavé, až budu mít chvilku, určitě si tam ještě něco přečtu.
Ještě jsem vyhrabal tabulku rychlostí Vr pro 737-700, v závislosti na váze a flapsech. Když se k těmto číslům ještě přidají korekce na tlak a teplotu, tak konečně dostaneme hledanou Vr. I kdybychom startovali pokaždé jen s flaps 5st., tak Vr může být po korekcích mezi 100 až skoro 150 knoty.

737-700 Takeoff Speeds, Max Takeoff Thrust
[t] - - 1 - - 5 - 10 - 15 - 25
72 - 147 144
64 - 138 135 128
56 - 127 125 118 116 115
48 - 115 113 108 106 105
40 - 102 100 097 095 094

(Tabulku jsem pro přehlednost trochu zjednodušil, původně byly odstupňovány hmotnosti po 4 t)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letectví All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group